Oklejanie samochodu folią

W dzisiejszych czasach wypadałoby być ekspertem niemal w każdej dziedzinie, szczególnie wtedy kiedy coś kupujemy. W tym wpisie postaram się nieco więcej powiedzieć o foliach samochodowych stosowanych w reklamie oraz oklejaniu samochodu folią.
6 listopada 2019
Folie do oklejania pojazdów - Avery Dennison

5 rzeczy o których nie wiesz

Kiedy zdecydujemy się na oklejanie samochodu folią reklamową – okazuje się, że proces ten nie jest taki oczywisty jak by się wydawało. Najczęściej występujący już na samym początku problem to oprócz samego projektu, właściwy wybór materiału. Czym jest tak naprawdę właściwy wybór ? Kwestia ta jest dość mocno uzależniona od trzech kluczowych czynników:

  • samochodu, na którym będziemy aplikować folię
  • przygotowanie podłoża pojazdu
  • właściwości oraz parametrów technicznych materiału

Ale zanim przejdziemy do działania i zmiany kolorów na samochodzie, przybliżę bardziej rodzaje materiałów czyli folii „samochodowych” z jakimi spotykasz się chcąc okleić swoje firmowe auto.

Typowy przykład realizacji wygląda mniej więcej tak: przychodzisz do agencji reklamowej, określasz jak powinna wyglądać reklama oraz ilość elementów na aucie. Następnie agencja bądź freelancer przygotowuje projekt graficzny z albo bez wizualizacji samochodu lub samochodów. Po akceptacji projektu dostajesz najczęściej ofertę, która przedstawia 2 lub 3 propozycje oklejania, gdzie widoczna jest również cena z podziałem na następujące rodzaje folii:

  1. monomeryczna – kwota A
  2. polimerowe – kwota B
  3. wylewana – kwota C

Ile kosztuje oklejanie samochodu cena

Cena oczywiście rośnie proporcjonalnie od 1 do 3 pozycji oraz ilości samochodów. Pierwsze popularne folie mono – najtańsze, drugie to polimerowe droższe medium i 3 wylewana (często używana do zmiany koloru aut osobowych) zazwyczaj z zaporową ceną praktycznie nie do sprzedaży. Warto nadmienić, że oklejenie auta folią zabezpiecza lakier przed utratą kolorów. Zatem po odklejeniu w przyszłości będzie widoczna różnica koloru samochodu – obecnie nie ma możliwości ochrony lakieru poprzez zabezpieczenie mechaniczne czy chemiczne.

Do tej pory wszystko jest jasne i już widzisz ten super projekt na Twoim samochodzie – rewelacja. Następnie dokonujesz wyboru – jakiego? Najczęściej sugerujesz się ceną – bo specyfikacja folii jest Ci obca. Szczególnie kiedy chcesz wykonać tanie oklejanie pojazdu a więc wybór pada na pierwszą ofertę z folią monomeryczną lub drugą polimeryczną. Folie monomeryczną dalej będziemy nazywać folią mono, a folię polimerową w skrócie poli.

Monomeryczna folia do oklejania samochodu

Oklejanie samochodów folią monomeryczną to nie lada wyzwanie. Szukając w internecie informacji o tym produkcie natrafiamy na dość niejednoznaczne opisy. Większość stron podaje informacje, że folię tą można stosować na zewnątrz stosując laminat – z tym stwierdzeniem się nie zgadzam. Folia monomeryczna ma tendencję do pękania i kurczenia się w zależności od wielkości aplikacji nawet o kilkanaście milimetrów !!! Laminat nie zmienia jej właściwości fizycznych a jedynie chroni przed promieniami UV i czynnikami atmosferycznymi. Produkt ten zdecydowanie nie nadaję się do zmiany koloru samochodu ani oklejania auta folią reklamową.

Uwaga !

Kluczowa kwestia to trwałość folii mono, nasze doświadczenie, wskazuje że średnia trwałość to okres między 2-3 lata w postaci zadrukowanej z laminatem UV. W tym momencie możemy zakończyć rozważania na temat realizacji reklamy z użyciem monomeru.

Chcę jeszcze przestrzec wszystkich, którzy nieświadomie wybiorą folię mono na swój samochód i co może się z nią stać:

  • folia ze względu na swoją sztywność musi być nadmiernie naciągana w przetłoczeniach przez aplikatora co skutkuje podnoszeniem się po kilku tygodniach. W perspektywie miesięcy dojdzie do pęknięć, a materiał zostanie całkowicie uszkodzony na samochodzie – ze względu na jego naprężenia
  • folia posiada klej permanentny – ten rodzaj kleju nie pozwala na łatwe usunięcie materiału a już na pewno po kilku miesiącach. Samochody, które oklejono folią mono nie pozwalają na usunięcie kleju wraz z folią. Klej zawsze zostaje na samochodzie a jego usunięcie jest czasochłonne i może kosztować kilkaset złotych w zależności od wielkości aplikacji
To dzieje się z folią mono już po kilku miesiącach, nie po 10 latach, nagranie nie jest naszego autorstwa lecz świetnie wyczerpuje temat problematyki folii mono na samochodzie

Oklejanie samochodów folią polimerową

Folia polimeryczna na samochód – folia polimeryczna jest dużo bardziej zaawansowana technologicznie niż wcześniej omawiana folia mono. Folie te posiadają bardziej jednorodną i mocniejszą strukturę molekularną. Dodatkowo w polimerach stosowany jest zaawansowany klej. Również średni czas realizacji zlecenia jest szybszy niż w przypadku monomeru.

łańcuch struktur molekularnych folii monomerycznych i polimerycznych do oklejania samochodów
Dzięki takiej budowie polimer nie kurczy się oraz wytrzymuje większe naprężenia z którymi nie radzi sobie folia mono.

Wspomniany klej jest drugim kluczowym czynnikiem. Kleje jakie możemy spotkać w przypadku folii polimerowych to:

  • pepermenty
  • kanalikowy
  • kanalikowy o obniżonej adhezji z dodatkami technologicznymi

O ile pierwszy klej jest standardowy znany z monomeru o tyle kanalikowe brzmią co najmniej ciekawie. Klej kanalikowy a właściwie jego struktura kanalików pozwala na precyzyjną aplikację folii dzięki czemu łączenia brytów jest łatwiejsze a grafika na samochodzie nie jest zniekształcona. Obniżona adhezja pozwala lepiej kontrolować folię na pojeździe, dzięki czemu nie występują pęcherzyki powietrzne, nieestetyczne zagięcia oraz nadmierne naprężenia.

wygląd kleju kanalikowego w folii polimerowej przeznaczonej do oklejenia reklamy na samochody
Folia polimeryczna z klejem kanalikowym – struktura kleju

Folie polimeryczne często występują z „dodatkami technologicznymi” tak jak np. folie polimerowe Arlon z technologią X-scape – to ultra plastyczne folie z mikrokanalikami, które pozwalają osiągać dużo szybszy czas aplikacji przez łatwe pozbywanie się bąbli a także bezproblemowo i wielokrotnie możemy zmieniać ich pozycje na na różnych częściach pojazdu. Folię tą wykorzystaliśmy np. w tych projektach:

Przetłoczenia – rola karoserii samochodu

Folię tą można stosować na zewnątrz z laminatem UV – czytamy w specyfikacjach technicznych folii. Zatem czy to już wszystko ? Jak się okazuje to zależy od pojazdu. Jeżeli pojazd posiada głębokie przetłoczenia niezależnie czy jest to mały VAN (np. taki jak na obrazku poniżej) czy dostawcze Ducato to mamy kolejny problem. Bardzo ostre przetłoczenia karoserii pod kątem ponad 70st. oraz powyżej 1 cm głębokości to niestety dla zwykłej folii polimerowej mur nie do przejścia. Nawet jeżeli uda nam się ją wtłoczyć po pewnym czasie będzie zwyczajnie wstawać i witajcie bąble. Efekt ten może się pokazać po kilku dniach, tygodniach w ekstremalnych przypadkach po kliku miesiącach.

oklejanie samochodu z przetłoczeniem głębokim z wykorzystaniem folii polimerowej marki Arlon
Folia w głębokim przetłoczeniu
Uwaga !

Kluczowa kwestia to po raz kolejny trwałość folii. Okres trwałości polimerów wynosi średnio między 4-6 lat w postaci zadrukowanej z laminatem UV. W tym konkretnym przypadku musisz sobie odpowiedzieć czy szukasz produktu średniookresowego ponieważ może się okazać, że masz kilkuletni samochód i za 2-3 lata będziesz go zmieniał – to jeden z przypadków, kiedy uzasadnione jest użycie polimeru jednak decyzja należy do Ciebie.

oklejone pojazdy folią firmy Arlon z dodatkami technologicznymi na flocie samochodów ciężarowych
Folia Arlon 4600LX z X-scape

Oklejanie samochodów folią wylewaną

Folie wylewane od dobrych kilku lat są stosowane najczęściej do zmiany koloru samochodów osobowych. Od jakiegoś czasu możemy ją stosować także w reklamie. Dzięki możliwości zadruku grafiką reklamową możemy tworzyć różne rodzaje elementów na aucie jak kształty i wzory a nawet wycinać grafiki ploterowo. Aby zrozumieć czym różni się folia wylewana od monomerycznej i polimerycznej posłużę się obrazkiem:

Proces technologiczny - oklejanie samochodów cena folii wylewanych i kalandrowanych.
Proces technologiczny – oklejanie samochodów cena folii wylewanych i kalandrowanych.

Folia wylewana nie jest poddawana rozwalcowaniu poprzez wałki (jak w przypadku monomeru i polimeru) lecz jest w postaci płynnej „wylewana” na papier podkładowy i trafia do pieca. W tym procesie staje się niesamowicie cienka, elastyczna – nie pęka a jej trwałość i odporność na działania czynników atmosferycznych to średnio 10 lat. To najdłuższy czas ekspozycji nawet pojedynczych elementów pojazdu. Technologicznie jest to najbardziej zaawansowany produkt dzięki czemu jest dedykowana na karoserię pojazdu.

Podsumowanie – wnioski – 5 rzeczy o których musisz wiedzieć

  1. Folia mono nie nadaję się na samochody.
  2. Folia polimerowa nie nadaje się do głębokich przetłoczeń – busy i vany oraz samochody o skomplikowanej geometrii karoserii
  3. Przygotowanie podłoża ma kolosalny wpływ na jakość i trwałość aplikacji – więcej w tym w kolejnym artykule
  4. Folia musi być aplikowana zgodnie z wytycznymi producenta – najczęściej w suchym pomieszczeniu o temperaturze 21-23 st. C.
  5. Jeżeli nie chcesz mieć problemów wybierz folię wylewaną a tylko opcjonalnie polimer – nie ryzykuj swoim pojazdem !

Poniżej prezentuję tabelkę z porównaniem właściwości mediów:

Porównanie właściwości folii
monomeryczna polimeryczna wylewana
Ekspozycja zewnętrzna nie tak tak
Trwałość 2-3 lata 4-6 lat 10 lat
Przetłoczenia nie zależy tak
Kurczliwość tak, spora sporadyczna nie występuje
Czas realizacji zlecenia długi średni krótki
Cena najtańsza umiarkowana droga
small_c_popup-ont6nxvwx07fq3sh29u34gy37nry7c8h40uo0zv29o2

Wyceń swój Samochód

Wyślji na zapytanie

×

Cześć!

Jeżeli masz pytania w sprawie oklejania pojazdu a nie chcesz pisać maili to pisz śmiało.

× Jesteśmy na Whatsapp