5 rzeczy o których nie wiesz
Kiedy zdecydujemy się na oklejanie samochodu folią reklamową – okazuje się, że proces ten nie jest taki oczywisty jak by się wydawało. Najczęściej występujący już na samym początku problem to oprócz samego projektu, właściwy wybór materiału. Czym jest tak naprawdę właściwy wybór ? Kwestia ta jest dość mocno uzależniona od trzech kluczowych czynników:
- samochodu, na którym będziemy aplikować folię
- przygotowanie podłoża pojazdu
- właściwości oraz parametrów technicznych materiału
Ale zanim przejdziemy do działania i zmiany kolorów na samochodzie, przybliżę bardziej rodzaje materiałów czyli folii „samochodowych” z jakimi spotykasz się chcąc okleić swoje firmowe auto.
Typowy przykład realizacji wygląda mniej więcej tak: przychodzisz do agencji reklamowej, określasz jak powinna wyglądać reklama oraz ilość elementów na aucie. Następnie agencja bądź freelancer przygotowuje projekt graficzny z albo bez wizualizacji samochodu lub samochodów. Po akceptacji projektu dostajesz najczęściej ofertę, która przedstawia 2 lub 3 propozycje oklejania, gdzie widoczna jest również cena z podziałem na następujące rodzaje folii:
- monomeryczna – kwota A
- polimerowe – kwota B
- wylewana – kwota C
Ile kosztuje oklejanie samochodu cena
Cena oczywiście rośnie proporcjonalnie od 1 do 3 pozycji oraz ilości samochodów. Pierwsze popularne folie mono – najtańsze, drugie to polimerowe droższe medium i 3 wylewana (często używana do zmiany koloru aut osobowych) zazwyczaj z zaporową ceną praktycznie nie do sprzedaży. Warto nadmienić, że oklejenie auta folią zabezpiecza lakier przed utratą kolorów. Zatem po odklejeniu w przyszłości będzie widoczna różnica koloru samochodu – obecnie nie ma możliwości ochrony lakieru poprzez zabezpieczenie mechaniczne czy chemiczne.
Do tej pory wszystko jest jasne i już widzisz ten super projekt na Twoim samochodzie – rewelacja. Następnie dokonujesz wyboru – jakiego? Najczęściej sugerujesz się ceną – bo specyfikacja folii jest Ci obca. Szczególnie kiedy chcesz wykonać tanie oklejanie pojazdu a więc wybór pada na pierwszą ofertę z folią monomeryczną lub drugą polimeryczną. Folie monomeryczną dalej będziemy nazywać folią mono, a folię polimerową w skrócie poli.
Monomeryczna folia do oklejania samochodu
Oklejanie samochodów folią monomeryczną to nie lada wyzwanie. Szukając w internecie informacji o tym produkcie natrafiamy na dość niejednoznaczne opisy. Większość stron podaje informacje, że folię tą można stosować na zewnątrz stosując laminat – z tym stwierdzeniem się nie zgadzam. Folia monomeryczna ma tendencję do pękania i kurczenia się w zależności od wielkości aplikacji nawet o kilkanaście milimetrów !!! Laminat nie zmienia jej właściwości fizycznych a jedynie chroni przed promieniami UV i czynnikami atmosferycznymi. Produkt ten zdecydowanie nie nadaję się do zmiany koloru samochodu ani oklejania auta folią reklamową.
Uwaga !
Kluczowa kwestia to trwałość folii mono, nasze doświadczenie, wskazuje że średnia trwałość to okres między 2-3 lata w postaci zadrukowanej z laminatem UV. W tym momencie możemy zakończyć rozważania na temat realizacji reklamy z użyciem monomeru.
Chcę jeszcze przestrzec wszystkich, którzy nieświadomie wybiorą folię mono na swój samochód i co może się z nią stać:
- folia ze względu na swoją sztywność musi być nadmiernie naciągana w przetłoczeniach przez aplikatora co skutkuje podnoszeniem się po kilku tygodniach. W perspektywie miesięcy dojdzie do pęknięć, a materiał zostanie całkowicie uszkodzony na samochodzie – ze względu na jego naprężenia
- folia posiada klej permanentny – ten rodzaj kleju nie pozwala na łatwe usunięcie materiału a już na pewno po kilku miesiącach. Samochody, które oklejono folią mono nie pozwalają na usunięcie kleju wraz z folią. Klej zawsze zostaje na samochodzie a jego usunięcie jest czasochłonne i może kosztować kilkaset złotych w zależności od wielkości aplikacji
Oklejanie samochodów folią polimerową
Folia polimeryczna na samochód – folia polimeryczna jest dużo bardziej zaawansowana technologicznie niż wcześniej omawiana folia mono. Folie te posiadają bardziej jednorodną i mocniejszą strukturę molekularną. Dodatkowo w polimerach stosowany jest zaawansowany klej. Również średni czas realizacji zlecenia jest szybszy niż w przypadku monomeru.
Wspomniany klej jest drugim kluczowym czynnikiem. Kleje jakie możemy spotkać w przypadku folii polimerowych to:
- pepermenty
- kanalikowy
- kanalikowy o obniżonej adhezji z dodatkami technologicznymi
O ile pierwszy klej jest standardowy znany z monomeru o tyle kanalikowe brzmią co najmniej ciekawie. Klej kanalikowy a właściwie jego struktura kanalików pozwala na precyzyjną aplikację folii dzięki czemu łączenia brytów jest łatwiejsze a grafika na samochodzie nie jest zniekształcona. Obniżona adhezja pozwala lepiej kontrolować folię na pojeździe, dzięki czemu nie występują pęcherzyki powietrzne, nieestetyczne zagięcia oraz nadmierne naprężenia.
Folie polimeryczne często występują z „dodatkami technologicznymi” tak jak np. folie polimerowe Arlon z technologią X-scape – to ultra plastyczne folie z mikrokanalikami, które pozwalają osiągać dużo szybszy czas aplikacji przez łatwe pozbywanie się bąbli a także bezproblemowo i wielokrotnie możemy zmieniać ich pozycje na na różnych częściach pojazdu. Folię tą wykorzystaliśmy np. w tych projektach:
Przetłoczenia – rola karoserii samochodu
Folię tą można stosować na zewnątrz z laminatem UV – czytamy w specyfikacjach technicznych folii. Zatem czy to już wszystko ? Jak się okazuje to zależy od pojazdu. Jeżeli pojazd posiada głębokie przetłoczenia niezależnie czy jest to mały VAN (np. taki jak na obrazku poniżej) czy dostawcze Ducato to mamy kolejny problem. Bardzo ostre przetłoczenia karoserii pod kątem ponad 70st. oraz powyżej 1 cm głębokości to niestety dla zwykłej folii polimerowej mur nie do przejścia. Nawet jeżeli uda nam się ją wtłoczyć po pewnym czasie będzie zwyczajnie wstawać i witajcie bąble. Efekt ten może się pokazać po kilku dniach, tygodniach w ekstremalnych przypadkach po kliku miesiącach.
Uwaga !
Kluczowa kwestia to po raz kolejny trwałość folii. Okres trwałości polimerów wynosi średnio między 4-6 lat w postaci zadrukowanej z laminatem UV. W tym konkretnym przypadku musisz sobie odpowiedzieć czy szukasz produktu średniookresowego ponieważ może się okazać, że masz kilkuletni samochód i za 2-3 lata będziesz go zmieniał – to jeden z przypadków, kiedy uzasadnione jest użycie polimeru jednak decyzja należy do Ciebie.
Oklejanie samochodów folią wylewaną
Folie wylewane od dobrych kilku lat są stosowane najczęściej do zmiany koloru samochodów osobowych. Od jakiegoś czasu możemy ją stosować także w reklamie. Dzięki możliwości zadruku grafiką reklamową możemy tworzyć różne rodzaje elementów na aucie jak kształty i wzory a nawet wycinać grafiki ploterowo. Aby zrozumieć czym różni się folia wylewana od monomerycznej i polimerycznej posłużę się obrazkiem:
Folia wylewana nie jest poddawana rozwalcowaniu poprzez wałki (jak w przypadku monomeru i polimeru) lecz jest w postaci płynnej „wylewana” na papier podkładowy i trafia do pieca. W tym procesie staje się niesamowicie cienka, elastyczna – nie pęka a jej trwałość i odporność na działania czynników atmosferycznych to średnio 10 lat. To najdłuższy czas ekspozycji nawet pojedynczych elementów pojazdu. Technologicznie jest to najbardziej zaawansowany produkt dzięki czemu jest dedykowana na karoserię pojazdu.
Podsumowanie – wnioski – 5 rzeczy o których musisz wiedzieć
- Folia mono nie nadaję się na samochody.
- Folia polimerowa nie nadaje się do głębokich przetłoczeń – busy i vany oraz samochody o skomplikowanej geometrii karoserii
- Przygotowanie podłoża ma kolosalny wpływ na jakość i trwałość aplikacji – więcej w tym w kolejnym artykule
- Folia musi być aplikowana zgodnie z wytycznymi producenta – najczęściej w suchym pomieszczeniu o temperaturze 21-23 st. C.
- Jeżeli nie chcesz mieć problemów wybierz folię wylewaną a tylko opcjonalnie polimer – nie ryzykuj swoim pojazdem !
Poniżej prezentuję tabelkę z porównaniem właściwości mediów:
Porównanie właściwości folii | |||
---|---|---|---|
monomeryczna | polimeryczna | wylewana | |
Ekspozycja zewnętrzna | nie | tak | tak |
Trwałość | 2-3 lata | 4-6 lat | 10 lat |
Przetłoczenia | nie | zależy | tak |
Kurczliwość | tak, spora | sporadyczna | nie występuje |
Czas realizacji zlecenia | długi | średni | krótki |
Cena | najtańsza | umiarkowana | droga |